forum meteorologie, starea vremii, climatologie

Partners

Portal meteorologie   Galerie meteo   Meteo chat   Model WRF-RoMetEx   RSS  
Acum este Mie Noi 06, 2024 8:04 pm

Ora este UTC + 2 [ DST ]




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 8 mesaje ] 
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului: intrebare METAR
MesajScris: Vin Ian 06, 2012 8:32 pm 
Neconectat
Incepator
Incepator

Membru din: Vin Ian 06, 2012 8:22 pm
Mesaje: 3
Buna.
Oare ar putea cineva sa ma lamureasca si pe mine daca fenomenelor IC, GR si GS li se pot asocia descriptori de intensitate? De ex. in METAR, putem avea +GR, -GS sau IC (moderate)? Am un examen greu la meteo si nu am gasit informatia asta nicaieri.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: intrebare <a href=
MesajScris: Lun Aug 06, 2012 4:05 pm 
Neconectat
Incepator
Incepator

Membru din: Lun Aug 06, 2012 3:27 pm
Mesaje: 1
Nu se atribuie calificativ de intensitate pentru GR,GS,IC, inclusiv atunci cand este folosit in combinatie cu TS sau SH.
In schimb se poate atribui pentru PL, chiar si in combinatie cu TS sau SH (ex: +PL, -SHPL).


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: intrebare <a href=
MesajScris: Mar Aug 07, 2012 1:49 pm 
Neconectat
Tornada
Tornada
Avatar utilizator

Membru din: Mie Feb 20, 2008 1:00 pm
Mesaje: 5908
Localitate: Bucuresti
Conform codului, intensitatea trebuie raportată doar cu precipitaţiile, precipitaţiile cu caracter de aversa cu/fara oraj, furtună de praf sau furtună de nisip.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: intrebare <a href=
MesajScris: Joi Apr 25, 2013 9:14 pm 
Neconectat
Tornada
Tornada

Membru din: Mar Mar 26, 2013 8:42 pm
Mesaje: 4442
Diverse alte tipuri de coduri...(postate aici ca si fapt divers)
Codul SYNOP.


CODUL SYNOP

Cuprinde date despre situatia reala din zona de coasta sau de la uscat.

YYGGiW IIiii iRiXhVV Nddff 1snTTT 2snTdTdTd 4pppp 5appp (6RRRtR) 7wwW1W2 8NnCHCMCL 9TSTSSV

YY - data zilei în care s-a facut observatia;
GG - ora la care s-a facut observatia;
iW - indicator de vânt prin care se exprima modul de determinare a vitezei vântului si unitatea de masura :
- 0 = vânt estimat, în m/s;
- 1 = vânt masurat cu anemometrul, în m/s;
- 3 = vânt estimat, exprimat în noduri;
- 4 = vânt masurat, exprimat în noduri.

II - indicativul tarii din care s-a transmis informatia (15 - ROMÂNIA);
iii - indicativul statiei care a transmis mesajul (480 - Constanta);

iR - indicativ despre precipitatii ( \ - nu au cazut precipitatii; când au cazut, se folosesc cifrele 1 sau 2);
iX - indicativ despre modul de functionare al statiei :
- 1, 2 sau 3 - se folosesc pentru statiile cu personal ( 1 - personal cu pregatire superioara; 2 - personal cu pregatire medie; 3 - restul personalului);
- 4, 5 sau 6 - se folosesc pentru statiile automate;
h - plafonul norilor (înaltimea la care se gaseste baza norilor):
0 - plafon mai mic de 50m; 1 - plafon 50÷100m; 2 - 100÷200m; 3 - 200÷300m; 4 - 300÷600m; 5 - 600÷1000m; 6 - 1000÷1500m; 7 - 1500÷2000m; 8 - 2000÷2500m; 9 - nu sun nori sub 2500m.

VV - vizibilitatea pe orizontala; se folosesc cifre de la 90÷99 pentru zona de coasta si cifre de la 00÷90 pentru zona de uscat :
90 - vizibilitate mai mica de 50m; 91 - vizibilitate cuprinsa între 50÷200m; 92 - 200÷500m; 93 - 500÷1000m; 94 - 1 Mm; 95 - 2 Mm; 96 - 5 Mm; 97 - 10 Mm; 98 - 10÷20 Mm; 99 - vizibilitate mai mare de 20 Mm.

N - nebulozitatea (gradul de acoperire al cerului cu nori); se exprima în optimi 0÷8/8 si apare si cifra 9 atunci când cerul este invizibil;
dd - directia vântului în decagrade (12 = 120°, 07 = 70°);
ff - viteza vântului :
2 m/s ; 5 m/s ; 25 m/s


1 - cifra de control;
sn - semnul valorii temperaturii aerului : 0 - temperaturi > 0°C ; 1 - temperaturi < 0°C ;
TTT - valoarea temperaturii aerului cu precizie de zecime de grad (TT - reprezinta valoarea întreaga; T - reprezinta zecimea).

2 - cifra de control;
sn - semnul temperaturii;
TdTdTd - valoarea temperaturii punctului de roua, la precizie de grad Celsius.

4 - cifra de control;
pppp - valoarea presiunii atmosferice la precizie de zecime de mb.

5 - cifra de control;
a - tendinta barica din ultimele 3 ore : 0÷3 - presiune în crestere; 4 - presiune stationara; 5÷8 - presiune în scadere.


0 1 2 3 4 5 6 7 8

ppp - valoarea tendintei presiunii cu precizie de zecime de mb (pp - valoarea întreaga).

6 - cifra de control;
RRR - cantitatea de precipitatii în mm;
tR - timpul în care au cazut precipitatiile (1 - precipitatii în 6h; 2 - precipitatii în 12h).

7 - cifra de control;
ww - fenomene meteo din momentul observatiei (00÷99) :
00...29 - fenomene fara precipitatii;
30...39 - furtuna de praf sau nisip (iarna - viscol)


40...49 - aer cetos , ceata

50...59 - burnita : ; ; ;

60...69 - ploaie : ; ; ;

70...79 - ninsoare (lapovita) :

80...89 - averse ; zapada ; ploaie


90...99 - fenomene electrice :


WW - fenomene observate cu 3÷6 ore înainte. Fenomenele se codifica : W1 - cele mai apropiate de vremea observatiei ; W2 - cele mai îndepartate de vremea observatiei. Se folosesc cifre de cod de la 0 la 9 :

0 - cer senin ; 1 - cer variabil ; 2 - cer complet acoperit ; 3 - furtuna de praf sau nisip; 4 - ceata; 5 - burnita; 6 - ploaie; 7 - ninsoare; 8 - aversa; 9 - oraje.

8 - cifra de control;
Nn - nebulozitatea norilor inferiori;
CL - tipul de nori inferiori : 1,2,3 - Cumulus; 4,5 - Stratocumulus; 6,7 - Stratus; 8,9 - Cumulonimbus; 0 - nu sunt nori inferiori.
CM - tipul de nori mijlocii : 0 - nu sunt nori mijlocii; 1 - Altostratus; 2 - Nimbostratus; 3÷9 - Altocumulus.
CH - tipul de nori superiori : 0 - nu sunt nori superiori; 1÷4 - Cirrus; 5÷8 - Cirrostratus; 9 - Cirrocumulus.

9 - cifra de control (aceasta secventa se foloseste numai la statiile de coasta);
TSTS - temperatura apei la suprafata (în grade întregi). Pentru temperaturi negative, se aduna valoarea absoluta a temperaturii cu 50 (de exemplu pentru -2°C se noteaza 52).
S - starea marii, se noteaza cu cifre de la 0 la 9;
V - vizibilitatea pe orizontala (se foloseste scara de la VV fara prima cifra).


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: intrebare <a href=
MesajScris: Joi Apr 25, 2013 9:16 pm 
Neconectat
Tornada
Tornada

Membru din: Mar Mar 26, 2013 8:42 pm
Mesaje: 4442
Codul SHIP

CODUL SHIP (BBXX)

Este folosit pentru transmiterea datelor de la nave la coasta sau de la o nava la alta.

YYGGiW 99LaLaLa QLoLoLoLo iRiXhVVNddff 1snTTT 2ssTdTdTd 4pppp 5appp 6RRRtR 7wwW1W2 8NnCLCMCH 222DSVS 0snTWTWTW 2PWPWHWHW

99 - cifra de control;
LaLaLa - latitudinea punctului navei cu precizie de zecime de grad;
N
Q - octantul globului W 7 1
LoLoLoLo - longitudinea punctului navei 5 3 E
S

222 - cifre de control;
DS - directia navei în ultimele 3 ore :
0 - nava în deriva sau la ancora; 1 - NE; 2 - E; 3 - SE; 4 - S; 5 - SW; 6 - W; 7 - NW; 8 - N; 9 - diferite directii.



VS - viteza navei în noduri :
0 - nava la ancora sau în deriva; 1 - 1÷5 Nd; 2 - 6÷10 Nd; 3 - 11÷15 Nd; 4 - 16÷20 Nd; 5 - 21÷25 Nd; 6 - 26÷30 Nd; 7 - 31÷35 Nd; 8 - 36÷40 Nd; 9 - mai mare de 40 Nd.

0 - cifra de control;
sn - semnul temperaturii : 0 - (+); 1 - (-);
TWTWTW - temperatura apei marii la suprafata cu precizie de zecime de grad;

2 - cifra de control;
PWPW - perioada valurilor, în secunde;
HWHW - înaltimea valurilor (în unitati de 0,5 m) : 00 - 0,25 m; 01 - 0,25÷0,75 m; 02 - 0,75÷1,25 m; 03 - 1,25÷1,75 m; etc.





CODUL MAFOR (MAritime FORecast)

YYG1G1 0AAAa 1GDFmW1 2VSTxTn 3DwPwHwHw

YY - data zilei;
G1G1 - ora de la care începe prognoza;



0 - cifra de control;
AAA - indicativul zonei maritime;
a - indicativul partii din zona;



1 - cifra de control;
G - perioada de timp prognozata (0-momentul respectiv, 1- 3h, 2- 6h, 3- 9h, 4- 12h, 5- 18h, 6- 24h, 7- 48h, 8- 72h, 9- prevedere valabila ocazional);
D - directia vântului (în puncte cardinale si intercardinale) (0-calm, 1- NE, 2- E, 3- SE, 4- S, 5- SW, 6- W, 7- NW, 8- N, 9- variabil);
Fm - forta vântului în grade Beaufort (0- 0÷3 Bf, 1- 4 Bf, 2- 5 Bf, 3- 6 Bf, 4- 7 Bf, 5- 8 Bf, 6- 9 Bf, 7- 10 Bf, 8- 11 Bf, 9- 12 Bf);
W1 - fenomenele prevazute :
- 0 - vreme buna cu vizibilitate mai mare de 3 Mm;
- 1 - posibila depunere de gheata pe corpul navei (t = 0÷ -5°C);
- 2 - risc marit de depunere de gheata (t < -5°C);
- 3 - ceata slaba cu vizibilitate pâna în 3 Mm;
- 4 - ceata cu vizibilitate mai mica de 1/2 Mm;
- 5 - burnita;
- 6 - ploaie;
- 7 - ninsoare sau lapovita;
- 8 - vreme furtunoasa;
- 9 - oraj (descarcari electrice).


2 - cifra de control;
V - vizibilitate pe mare (0- <50 m, 1- 50÷200 m, 2- 200÷500 m, 3- 500÷1000 m, 4- 500÷1000 m, 5- 1÷2 Mm, 6- 2÷4 Mm, 7- 4÷10 Mm, 8- 10÷20 Mm, 9- > 20 Mm);
S - starea marii :
- 0 - calm plat;
- 1 - usor încretita, cu valuri de 0÷0,1 m;
- 2 - linistita, cu valuri mici, 0,1÷0,5 m;
- 3 - usor agitata, cu valuri de 0,5÷1,25 m;
- 4 - mare moderata, cu valuri de 1,25÷2,5 m;
- 5 - mare agitata, cu valuri de 2,5÷4 m;
- 6 - mare puternic agitata, cu valuri de 4÷6 m;
- 7 - mare foarte agitata, cu valuri de 6÷9 m;
- 8 - mare extrem de agitata, cu valuri de 9÷14 m;
- 9 - mare dezlantuita, cu valuri de peste 14 m.
TxTn - temperatura maxima si minima prevazuta (0- < -10°C, 1- -10°C÷-5°C, 2- -5°C÷-0,1°C, 3- 0°C, 4- 0,1°C÷5°C, 5- 5°C÷10°C, 6- 10°C÷20°C, 7- 20°C÷30°C, 8- >30°C, 9- temperatura nu este prognozata);


3 - cifra de control;
Dw - directia valurilor de hula (codata la fel ca si directia vântului);
Pw - perioada valurilor (0- 10s, 1- 11s, 2- 12s, 3- 13s, 4- 14s, 5- 5s, 6- 6s, 7- 7s, 8- 8s, 9- 9s);
HwHw - înaltimea valurilor (în unitati de 0,5 m).


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: intrebare <a href=
MesajScris: Joi Apr 25, 2013 9:17 pm 
Neconectat
Tornada
Tornada

Membru din: Mar Mar 26, 2013 8:42 pm
Mesaje: 4442
Codul IAC FLEET

CODUL IAC FLEET

Este un cod prin intermediul caruia se transmit coordonatele centrilor barici ale fronturilor atmosferice, ale izobarelor, ale ciclonilor tropicali si ale fenomenelor ce se produc pe mare, date necesare pentru întocmirea hartilor meteorologice.

Preambul : 10001 (sau 65556) 33300 0YYGcGc

Secventa 0 : 99900
8PtPcPP LaLaLoLok...............mdsdsfsfs (grupa de miscare)

Secventa 1 : 99911
66FtFiFc LaLaLoLok...............mdsdsfsfs

Secventa 2 : 99922
44 PPP LaLaLoLok...............


10001 - indicarea faptului ca datele transmise reprezinta situatia reala;
(65556) - pentru datele de prognoza;
33300 - modul de transmitere a coordonatelor elementelor din analiza. Pentru latitudine înseamna emisfera N. Pentru emisfera S - 33311. În aceste conditii LaLa - reprezinta latitudinea în grade întregi, LoLo - longitudinea în grade întregi, k - ce fel de longitudine este

Când k are cifrele 0, 1, 2, 3, 4 , longitudinea este între 00°÷99° E sau 100°÷180° W.
Când k are cifrele 5, 6, 7, 8, 9 , longitudinea este între 00°÷99° W sau 100°÷180° E.
33388 QLaLaLoLo - este mai rar folosita (Q - octantul globului).
0 - cifra de control;
YY - data zilei;
GcGc - ora observatiei.


Secventa 0 - cuprinde sistemele barice

99900 - cifre de control ale secventei;
8 - cifra de control;
Pt - tipul sistemului baric :
- 0 - depresiune barica policentrica;
- 1 - depresiune;
- 2 - depresiune barica secundara;
- 3 - talveg depresionar;
- 4 - unda frontala;
- 5 - anticiclon;
- 6 - câmp baric fara gradient de presiune;
- 7 - dorsala anticiclonica;
- 8 - sa barica;
- 9 - ciclon tropical.
Pc - caracteristica sistemului baric :
- 0 - fara semnificatie;
- 1 - umplerea depresiunii sau slabirea anticiclonului;
- 2 - schimbare redusa;
- 3 - adâncirea depresiunii sau amplificarea anticiclonului;
- 4 - evolutie complexa;
- 5 - se presupune prezenta ciclogenezei;
- 6 - umplerea depresiunii sau distrugerea anticiclonului;
- 7 - cresterea generala a presiunii;
- 8 - scaderea generala a presiunii;
- 9 - caracter nesigur.
PP - valoarea presiunii centrului baric exprimata în mb si valori întregi;
m - caracterul deplasarii :
- 0 - fara semnificatie;
- 1 - stationar;
- 2 - schimbare redusa;
- 3 - devine usor mobil;
- 4 - încetineste deplasarea;
- 5 - se deplaseaza la stânga;
- 6 - se redreseaza;
- 7 - se accelereaza;
- 8 - se deplaseaza la dreapta;
- 9 - se presupune deplasarea.
dsds - directia de deplasare în zeci de grade (se noteaza cu cifre de la 00 la 36);
fsfs - viteza deplasarii - în noduri.




Secventa 1

99911 - cifre de control;
66 - cifre de control;
Ft - tipul frontului :
- 0 - front cvasistationar;
- 1 - front cvasistationar de altitudine;
- 2 - front cald de suprafata;
- 3 - front cald de altitudine;
- 4 - front rece de suprafata;
- 5 - front rece de altitudine;
- 6 - front oclus;
- 7 - linie de instabilitate;
- 8 - front intertropical;
- 9 - linie de convergenta.
Fi - activitatea frontului :
- 0 - fara semnificatie;
- 1 - slab exprimat, în diminuare;
- 2 - slab exprimat, nu îsi schimba intensitatea;
- 3 - slab exprimat care se activeaza;
- 4 - moderat exprimat, în diminuare;
- 5 - moderat si nu îsi schimba intensitatea;
- 6 - moderat care se activeaza;
- 7 - puternic în diminuare;
- 8 - puternic, nu îsi schimba intensitatea;
- 9 - puternic care se activeaza.
Fc - caracterul frontului :
- 0 - fara semnificatie;
- 1 - zona activitatii frontului în diminuare;
- 2 - zona activitatii frontului se schimba putin;
- 3 - zona activitatii frontului se dezvolta;
- 4 - cu caracter intertropical;
- 5 - se presupune formarea unui front;
- 6 - cu caracter cvasistationar;
- 7 - cu caracter ondulat;
- 8 - cu caracter difuz;
- 9 - cu caracter nesigur.


Secventa 2

99922 - cifre de control;
44 - cifre de control;
PPP - valoarea izobarei în mb.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: intrebare <a href=
MesajScris: Joi Apr 25, 2013 9:18 pm 
Neconectat
Tornada
Tornada

Membru din: Mar Mar 26, 2013 8:42 pm
Mesaje: 4442
Mesaje meteo in clar.

MESAJE METEO ÎN CLAR

Transmisiile în limba engleza sunt :
- de tip SEMET;
- meteorologice combinate.

Mesajele meteo combinate se transmit de catre statiile de coasta în limba engleza si sunt formate din trei parti :
* avertisment de furtuna (NO GALE);
* situatia meteo din zona în momentul respectiv;
* prognoza pentru urmatoarele 24 h.

Codul SEMET transmite într-o ordine prestabilita caracteristicile unor fenomene meteo si hidrologice, în limba engleza de la nave.
Ordinea în care apar elementele în mesaj este :
1) pozitia navei;
2) directia si viteza vântului;
3) vizibilitatea în Mm;
4) fenomene meteo din momentul observatiei;
5) fenomene meteo observate cu trei ore înainte;
6) presiunea atmosferica;
7) temperatura aerului;
8) lungimea, înaltimea si directia valurilor de hula sau de vânt.

Adnotari :
1. 10°N - 30°W (one zero n three zero w)
2. directia si viteza vântului se transmit în coordonate cardinale si intercardinale scrise în întregime. Viteza vântului se exprima în grade Beaufort sau cu valoarea lui în noduri.
3. pentru vizibilitate se folosesc anumite denumiri :
- pentru vizibilitate mai mica de 1 Mm, valoarea se da în yarzi
- pentru vizibilitate 1÷2 Mm, se foloseste "one" ;
- pentru vizibilitate 2÷5 Mm, se foloseste "two" ;
- pentru vizibilitate 5÷10 Mm, se foloseste "five" ;
- pentru vizibilitate mai mare de 10 Mm se foloseste "ten" ;
4. pentru fenomenele meteo se folosesc anumiti termeni :
- vreme frumoasa, cu vizibilitate mai mare de 2 Mm si cu nebulozitate de pâna la 2/8 - se foloseste "fine" ;
- pentru cer acoperit între 3/8 si 6/8 - "fair' - nebulozitate moderata;
- pentru cer acoperit între 6/8 si 7/8 - "cloudy" ;
- pentru 8/8 - "overcast" - cer acoperit complet;
- pentru vizibilitatea mai mica de 2 Mm : "fog" - ceata; "mist" - ceata slaba; "haze";
- "rain" - ploaie; "drizzle" - burnita; "snow" - zapada; "sleet" - lapovita; "showers" - averse;
- "thunder" - fulger; "storm" - furtuna puternica; "gale" - furtuna;
- "blue sky" - cer senin; "lighting" - vreme cu fulgere; "dew" - roua.
6. se transmit ultimele doua cifre ale valorii presiunii exprimata în mb : "one two" = 1012 mb "seven five" = 975 mb.
7. temperatura se transmite în valori întregi si este exprimata în grade Celsius.
8. lungimea valurilor se exprima în picioare (feet) :
- valuri cu lungime mai mica de 300 ft - "short"
- valuri cu lungime între 300÷600 ft - "average"
- valuri cu lungime mai mare de 600 ft - "long"
înaltimea valurilor se exprima tot în picioare :
- valuri cu înaltimea de 0÷7 ft - "low"
- valuri cu înaltimea de 7÷13 ft - "medium"
- valuri cu înaltimea mai mare de 13 ft - "heavy"
Uneori în loc de elementele valurilor, se transmite starea de agitatie a marii :
- "slight" - usor agitata;
- "moderate" - moderat agitata;
- "rough" - agitata'
- "very rough" - foarte agitata.

Un exemplu de astfel de mesaj îl constituie urmatorul :

four four n one five w north zero six two overcast rain ten one two average medium north

care înseamna : pozitia navei - 44°N; 15°W; directia vântului - N; viteza vântului - 6 Nd vizibilitate între 2÷5 Mm; fenomenul constatat - ploaie; presiunea atmosferica - 1012mb temperatura aerului - 12°C; lungimea valurilor - medie; înaltimea valurilor - medie; directia valurilor - nord.

În Atlanticul de nord si în Pacificul de nord, în anumite puncte se gasesc nave meteorologice care au misiunea de efectua observatii meteo permanente si care participa la operatii de cautare si salvare SAR. Mai executa de asemenea si observatii hidrologice de temperatura, salinitate, curenti si valuri.
În Atlantic sunt 5 nave având indicativele : alfa, undia, kilo, mike si juliet.
În Pacific exista o singura nava cu indicativul papa.
Fiecare nava acopera o suprafata de 210 Mm2. Aceste nave sunt asigurate de Marea Britanie, Franta, Olanda, Belgia, Norvegia, Suedia pentru Atlantic si Canada pentru Pacific.
Aceste nave îsi pastreaza pozitia iar în caz de apel de sinistru îsi anunta intentia de deplasare prin radio.

Pentru cine are timp de lectura:
http://c.george.home.ro/meteo.txt


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: intrebare <a href=
MesajScris: Vin Apr 26, 2013 2:13 pm 
Neconectat
Tornada
Tornada

Membru din: Mar Mar 26, 2013 8:42 pm
Mesaje: 4442
Si METAR-ul...
METAR-taf Neaceasca i-ar spune metar praf.




A European METAR signal has a 3 component identifier followed by up to 10 components of data.

Identifier Components

1. Report Type
METAR
2. Location Indicator
ICAO four letter aerodrome code.
3. Time
The time of the observation in UTC (GMT) in hours and minutes followed by the letter Z (the universal indication that GMT time is being reported).
Example: METAR EHAM 1050Z

METAR Weather Components

1. Wind
2. Visibility
3. RVR
4. Weather
5. Cloud
6. Temp/Dew Point
7. QNH
8. Recent Weather
9. Wind Shear
10. Trend



Let us look at a typical example:

METAR EHAM 1050Z 24015KT 9000 RA SCT025 BKN040 10/09 Q1010 NOSIG

Note here that not all the 10 weather components are shown. If no data is recorded at the time of observation then certain fields (RVR, weather, wind shear) may be omitted altogether. In addition the cloud component may be used more than once if several cloud layers are present.

I'll continue with a more detailed description of each field and we shall come back to the METAR for EHAM (Amsterdam) at the end.


METAR Component Decode






1. Wind

Wind is given as direction in degrees true followed by the average wind speed.
Example:24015KT - indicates that the wind is blowing from the southwest at 15 kts..
Note: KMH (Kilometres per hour) or MPS (Metres per second) may also be found in this group e.g 34025KPH.

If the wind is gusting this will be shown by a further group of figures preceded by the letter G.

Example: 24015G27KT - indicates that the average wind is 240 at 15 kts but gusts to 27 kts are recorded.

If the wind is calm then 00000KT will be shown.

A variable wind direction will be shown by VRB.

Example: VRB02KT would indicate that the wind was only 2 kts but would not be blowing from any fixed direction.

If the wind is greater than 3 kt and the direction is varying by 60 degrees or more then the actual values must be recorded.

Example: 31015G27KT 280V360 - shows that the wind is blowing from the northwest at 15 kts with gusts to 27 kts but that the wind direction is varying from 280 to 360 degrees. Not very nice...





2. Visibility

Visibility is recorded as a four figure group in metres (2000 metres is roughly 1 nm).
If 0000 is shown it would indicate that the visibility is less than 50 metres.
If 9999 is shown it indicates that the visibility is 10 km or more.

If local conditions vary greatly then two groups may be displayed showing the visibility variation in different sectors.

Example: 1000NW 6000S - shows that the visibility to the northwest of the aerodrome is only 1000 metres but is 6 km to the south.





3. RVR (Runway Visual Range)

Runway Visual Range is an indication of the real visibility as measured down the runway either electronically or manually. RVR is taken when the Met visibility drops below 1500 metres and it will therefore only be shown occasionally in METAR reports. RVR visibility will always be prefixed by the letter R followed by the runway for which the value has been taken. Example:

R24/1200 - RVR for runway 24 is 1200 metres

The RVR value recorded is significant for pilot operations. If the RVR value is below that published for the approach procedure then the aircraft CANNOT MAKE AN APPROACH. The aircraft must either remain in the holding pattern until the weather improves or it must divert.





4. Weather

Weather is identified by one or more two letter groups. The full list is not very long so I shall include them all here - even the more obscure phenomena.

DZ Drizzle
RA Rain
SN Snow
GR Hail
SQ Squalls

GS Small Hail
SG Snow Grains
IC Diamond Dust
PE Ice Pellets

BR Mist
FG Fog
FU Smoke
HZ Haze


VA Volcanic Ash
DU Widespread dust
SA Sand
SS Sandstorm
DS Duststorm
FC Funnel Cloud

We may also describe these in more detail with a two letter prefix.


MI Shallow
BC Patches
DR Drifting
BL Blowing
SH Showers
TS Thunderstorm
FZ Supercooled (Freezing)

Slight or heavy conditions may also be described by using a - or + sign before the two letter code. Examples of some combinations:


RA = Rain
SHRA = Rain Showers
FZFG = Freezing fog
-DZ = Slight Drizzle
+SHSN = Heavy snow showers
MIFG = Shallow fog
CB Cumulonimbus
TCU Towering CB





5. Cloud

Usually this is a six figure group and one that most of you will already recognise. The group consists of three letters that describe the cloud cover followed by three figures for cloud height ABOVE AERODROME LEVEL.

Cloud amount is given as;

FEW
Few. This indicates 1 or 2 oktas of cloud.

SCT
Scattered. This indicates 3 or 4 oktas of cloud.

BKN
Broken. This indicates 5 to 7 oktas of cloud.

OVC
Overcast. This indicates 8 oktas (solid cloud cover).


Cloud height is given by the next three figures which show the altitude in hundreds of feet. i.e. 040 is 4000 ft, 004 is 400 feet, 200 is 20,000 ft. Examples:

SCT020 - Scattered at 2000 ft.
BKN005 - Broken cloud at 500 feet.
OVC250 - Overcast at 25,000 feet.

A METAR may contain several cloud layers so you may get: SCT025 BKN070 BKN120 -

showing scattered cloud at 2500 ft, broken cloud at 7000 feet and again at 12,000 feet.

SKC - (Sky Clear) will be used if no cloud layers are observed.
CAVOK - Used if: Visibility greater or equal to 10 km and the lowest visibility is not reported, no cumulonimbus or towering cumulus, no cloud below 5000 ft or highest minimum sector altitude (MSA)( whichever is the greater) and no weather significant to aviation.
CB - Used to emphasise Cumulonimbus formation - BKN015CB
TCU - Used to signify Towering CB formation.
NSC - Signifies that no significant cloud exists above 5000ft.

In conditions of fog when the cloud cover cannot be seen then the vertical visibility will be reported using VV as the code.
e.g. VV003 = vertical visibility 300 feet.
If the fog is so bad that no measurement can be taken then you may possibly see VV/// in a METAR.





6. Temperature and Dew Point

Temperature and Dew Point are both measured in Centigrade. A minus value is preceded by the letter M. Examples:

25/12 = Temp 25°C, Dew Point 12°C, or
00/M02= Temp 0°C, Dew Point -2°C.





7. QNH (Barometric Pressure)

QNH is rounded down to the next whole millibar and reported as a four figure group preceded by Q. If the value is less than 1000mbs then the first digit will be 0.

Examples;

Q0996, Q1030.

To explain this further may I just add that if you set the QNH value on your altimeter then the height displayed on the instrument will be your height above sea level. If you are on the ramp then your altimeter should read airport elevation.

One other side factor of pressure is on aircraft performance. If QNH is low then an aircraft will perform much more badly (less lift, slow climb, poor engine performance) because it is operating in less dense air.





8. Recent Weather

This may be included if appropriate using the weather codes above, prefixed with RE (for recent).
Example RERA for recent rain..




9. Wind Shear

Again this will only be included if appropriate. The code WS is used followed by the runway affected.
Example:

WS LDG RWY28L or WS TKOF RWY08





10. Trend

This is only available at selected airfields. It is intended to indicate significant changes of weather in the two hours after the observation is made. If the change is temporary then TEMPO is used followed by the predicted conditions. If the change is permanent them BECMG (Becoming) will be used. Example:

TEMPO 3000 SHRA = temporary visibility 3000 metres with rain showers.
BECMG 33035KT = becoming 35 kts of wind from 330.
NOSIG = no significant changes in weather.





Putting it all together
OK, that's the details so lets take a look at some examples. First we look again at the METAR I copied from Amsterdam earlier:

METAR EHAM 1050Z 24015KT 9000 RA SCT025 BKN040 10/09 Q1010 NOSIG

This is a typical METAR and is quite easy to decode.

The report was measured at 1050 UTC and it shows that Amsterdam was reporting a wind of 240 at 15 kts, the visibility was 9km (9000m), it was raining, cloud was scattered at 2500 ft and broken at 4000 ft. Temperature was 10C and dew point 9C, the sea level pressure (QNH) was 1010 mb and there was no significant change expected in the next two hours.

This would seem to indicate the passing of a slow frontal system across the area with only a slow improvement in weather conditions during the day. A look at nearby airport METAR information showed similar conditions.

Easy isn't it ??


--------------------------------------------------------------------------------

A METAR can be quite brief sometimes:

METAR EGLL 0920Z 26005KT CAVOK 15/14 Q1013 NOSIG

This shows that Heathrow at 0920 UTC was giving a slight 5kt westerly wind with no cloud or visibility problems, a moderate temp of 15C and normal pressure of 1013.


--------------------------------------------------------------------------------



On the other hand, in bad weather a METAR can look much different....

Have a look at this one at Dusseldorf in poor visibility:

METAR EDDL 1550Z 26005KT 0550 R23L/0450 FZFG OVC002 M02/M02 Q0994 BECMG OVC005

which shows a met visibility of 550 metres and a RVR reading on 23L of 450 metres in freezing fog with a 200 ft cloudbase. Temp and Dew Point are down at -2C and the trend is of little consolation with the cloud only forecast to increase to 500 feet.


--------------------------------------------------------------------------------



Here is one for Dublin :

METAR EIDW 0900Z 24035G55KT 210V270 1700 +SHRA BKN007 OVC015CB 08/07 TEMPO 3500

A nasty cold and windy day with strong gusty 35 kt wind up to 55kts at times and swinging from 210 to 270 degrees. Visibility is reduced to 1700 metres in heavy rain showers and a low cloud cover of 700 feet and solid Cumulonimbus at 1500 ft to add to the misery. At least they expect the visibility to increase to 3500 metres even if only temporarily.


--------------------------------------------------------------------------------



The above is an extreme illustration and the majority of reports will be simple to decode:

METAR LFPG 1250Z 28010KT 8000 HZ SCT070 BKN240 28/22 Q1003 NOSIG

That one I would be quite happy with ...


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele de la anteriorul:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 8 mesaje ] 

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
Termeni şi condiţii
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România
phpBB SEO