s-a discutat destul de mult pe acest forum despre fotografii de fall-streak holes, incat m-am bucurat sa gasesc si sa pot posta aici un articol lamuritor si bogat ilustrat pe aceasta tema, din numarul din dec 2008 al revistei Weather, publicata de Royal Met Society (UK):
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/121543044/PDFSTARTReiau mai jos concluziile articolului:
Desi exista inca incertitudini privitoare la structura si comportamentul fall-streak holes-urilor, care probabil vor fi rezolvate dupa ce masuratori detaliate ale microfizicii si dinamicii acestora vor putea fi utilizate in modele de test, se pare ca explicatia cea mai plauzibila a formarii lor este penetrarea de catre aeronave a unui strat subtire, foarte supraracit (ideal -18...-30 C), de nori Altocumulus. Vartejurile generate in siajul acestora determina raciri bruste adiabatice ale unor particule de aer ce duc la inghetul - spontan sau pe nuclee reziduuri de ardere - al unor picaturi de nor, pe o raza initiala de cca 100m. Aceste particule sunt apoi imprastiate de turbulenta de siaj pe o raza de aprox 1km in nor, in aprox. 10 minute; prin faptul ca presiunea saturanta pentru picaturile de apa este mai mare decat cea pentru cristalele de gheata, suprasaturatia fata de acestea din urma depasind 20% la temperaturi sub -20C, cristalele formate cresc rapid pe seama picaturilor, pe care le evapora; cristalele suficient de mari cad prin aerul clar de sub nor, formand ceea ce se cheama "fallstreak", o trena de virga. Prin frecarea cristalelor in cadere cu aerul (antrenare mecanica), precum si prin evaporarea care le insoteste caderea atunci cand aerul devine subsaturat in raport cu gheata - proces care duce la racirea aerului din trena fata de mediul inconjurator (flotabilitate negativa), se genereaza un curent descendent in trena si in zona centrala a "gaurii", care antreneaza si evapora norul pe o raza de cativa km, inclusiv cu un oarecare efect remanent dupa caderea tuturor cristalelor
O dovada puternica a legaturii dintre aceste structuri noroase si dezvoltarea aviatiei este faptul ca "printre numeroasele fotografii de nori publicate in anii 20 nu se gaseste nici macar una cu astfel de structuri".
Cat despre o traducere in romana a fenomenului, as propune "gauri de virga"