Forum Meteorologie.ro
https://forum.meteorologie.ro/

tehnica fotografica
http://forum.meteorologie.ro/foto-atmosferica/tehnica-fotografica-t177.html
Pagina 1 din 29

Autor:  danmitrut [ Mar Mar 11, 2008 1:45 pm ]
Subiectul mesajului:  tehnica fotografica

vom discuta despre tot ce presupune aparatura foto si accesoriile cu aplicatie specifica pe fotografia atmosferica

dan

Autor:  danmitrut [ Mar Mar 11, 2008 9:24 pm ]
Subiectul mesajului: 

Pentru fotografia atmosferica poate fi folosit orice aparat clasic sau digital pe care il aveti la indemana.

Voi face o trecere in revista a tehnicii foto clasice, pe film, urmand a extinde la aparatul digital, completarile de rigoare. Nu voi intrat in detalii multe, ma voi rezuma la acele aspecte esentiale ce va pot apropia de partea tehnica a aparatului fara de care nu puteti face fotografii.

1. Aparatul clasic, pe film

Cel mai simplu aparat de fotografiat este o cutie opac?? (camera obscur??), cu un orificiu minuscul pe una din fe??e, pe fa??a opus?? form??ndu-se imaginea. DeÂ?i foarte rudimentar, acest procedeu de fotografiere ?®nc?? se mai utilizeaz?? Â?i poart?? denumirea de "pinhole photography".

Oric??t a avansat tehnica ?®n ultimii ani, aparatele de fotografiat au aceleaÂ?i componente de baza:
1. Corpul aparatului (camera obscur??): este foarte important s?? fie complet izolat, astfel ?®nc??t s?? nu permit?? intrarea luminii ?®n interior, cu excep??ia celei care intr?? prin obiectiv Â?i e destinat?? impresion??rii filmului. Corpul este proiectat conform unor principii ergonomice, astfel ?®nc??t s?? permuta accesul uÂ?or Â?i rapid la facilit????ile aparatului.

2. Obiectivul: obiectivul permite accesul luminii ?®n aparat Â?i focalizeaz?? imaginea pe film. Este elementul care determin?? ?®n foarte mare m??sura claritatea Â?i calitatea imaginii finale. Caracteristicile definitorii ale obiectivelor sunt distan??a focal?? Â?i luminozitatea.
Distan??a focal?? a unui obiectiv se m??soar?? ?®n milimetri Â?i determin?? unghiul de c??mp. ?®n func??ie de distan??a focal??, obiectivele se ?®mpart in:

- superangulare, cu distan??a focal?? p??n?? ?®n 40mm;

- obiective normale, cu distan??a focal?? ?®n jur de 50mm;

- teleobiective, cu distan??a focal?? peste 70mm.

Aceste valori sunt valabile pentru filmul de 35mm Â?i cresc o dat?? cu dimensiunile filmului folosit, astfel c??, de exemplu, pentru un aparat cu film 6x6cm, un obiectiv de 85mm este normal.

Luminozitatea reprezint?? deschiderea maxim?? a diafragmei obiectivului.

3. Diafragma: diafragma controleaz?? deschiderea obiectivului Â?i determin?? cantitatea de lumin?? care ajunge pe film. Se m??soar?? cu ajutorul num??rului f, care este de fapt un raport ?®ntre diametrul fizic al deschiderii Â?i distan??a focal??, astfel ?®nc??t, indiferent de obiectiv, o anume valoare a diafragmei ?®nseamn?? aceeaÂ?i cantitate de lumin?? intrat?? ?®n aparat. De obicei, este controlat?? cu ajutorul unui inel de pe obiectiv.

Diafragma ia valori din scala 1; 1,4; 2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; 32; 64 etc., fiecare valoare reprezent??nd jum??tate din cantitatea de lumin?? admis?? de valoarea precedent??. De exemplu, o diafragma f/1,4 admite de dou?? ori mai mult?? lumin?? dec??t f/2.

4. Obturatorul: obturatorul este mecanismul care controleaz?? durata de expunere a filmului la lumin??. Ca Â?i ?®n cazul diafragmei, controlul timpului de expunere se face ?®n trepte, fiecare treapt?? dubl??nd sau ?®njum??t????ind timpul de expunere: 1/2000; 1/1000; 1/500; 1/250; 1/125; 1/60; 1/30; 1/15; 1/8; 1/4; 1/2; 1 etc. De exemplu, un timp de expunere de 1/1000 las?? s?? treac?? jum??tate din lumina admis?? ?®ntr-un timp de 1/500.

Obturatoarele pot fi de dou?? tipuri: centrale (leaf shutter) Â?i focale (focal plane shutter).

Pozi??ia B pe butonul care controleaz?? timpul de expunere reprezint?? modul Bulb, ?®n care aparatul tine obturatorul deschis at??ta timp c??t este ??inut ap??sat butonul de declanÂ?are.

Pozi??ia T - mai pu??in folosit?? ?®n prezent - este asem??n??toare, cu diferen??a c?? obturatorul se deschide la ap??sarea butonului de declanÂ?are Â?i r??m??ne deschis p??n?? la a doua ap??sare a butonului de declanÂ?are.
Pozi??ia X indic?? sincronizarea cu blitzul, care se face la un anumit timp de expunere, ?®n func??ie de modelul aparatului (1/60, 1/125 Â?i chiar mai pu??in la modelele mai noi).

5. Vizorul: vizorul permite vizualizarea imaginii ?®nainte de a fi ?®nregistrat?? pe film, permi????nd controlarea compozi??iei si, ?®n func??ie de tipul aparatului, a clarit????ii.

?Žn func??ie de tipul de vizor, aparatele se ?®mpart in:

- aparate foto cu vizare prin obiectiv (SLR - Single Lens Reflex) - cu ajutorul unei oglinzi, care se ridic?? ?®n momentul expunerii, fotograful poate vedea exact imaginea care se va ?®nregistra pe film.

- aparate foto cu vizare lateral?? - vizorul este separat de obiectiv, ceea ce creeaz?? probleme la fotografierea unui subiect apropiat. ?®n acest caz, imaginea care apare ?®n vizor difer?? uÂ?or ca ?®ncadrare fa???? de imaginea care se ?®nregistreaz?? pe film, fenomen denumit "eroare de paralax??".

6. Sistemul de antrenare Â?i pozi??ionare a filmului: un aparat mai avansat permite controlarea acestui sistem, oferind posibilitatea antren??rii cadru cu cadru, continu?? (aparatul declanÂ?eaz?? continuu, c??teva cadre pe secund??, at??t c??t este ??inut ap??sat butonul de declanÂ?are), expunere multipl?? (obturatorul este armat, ?®ns?? filmul este men??inut pe pozi??ie pentru expunerea unei imagini suplimentare).

In afar?? de aceste elemente de baz??, anumite situa??ii pot impune necesitatea folosirii unor accesorii: filtre, blitz, trepied, declanÂ?ator flexibil etc.


numai bine, dan

Autor:  danmitrut [ Joi Mar 13, 2008 3:46 pm ]
Subiectul mesajului: 

acum, plecand de la baza, aparatul fotografic pe film, aparatele digitale, chiar si cele pe film mai moderne au cateva elemente tehnice noi dezvoltate in scopul de a oferi fotografului un cat mai bun control al luminii si al expunerii.

cateva din aceste elemente ar fi:

- masurarea luminii pe puncte, fie pe toata suprafata imaginii, fie preponderent central, fie spot

- compensarea de expunere EV

-braketingul de expunere sau de balans de alb

-balansul de alb sau temperatura de culoare

-preselectie timp de expunere sau diafragma.

aparatele digitale au si niste functii pur comerciale, care cica ar ajuta la fotografierea in anumite situatii. ele sunt functii presetate pentru fotografia de interior, fotografia de noapte, fotografia sportiva. dar eu personal nu le-am folosit niciodata


dan

Autor:  danmitrut [ Joi Mar 13, 2008 3:51 pm ]
Subiectul mesajului: 

http://www.go4it.ro/articol/501820/2/Ti ... itale.html


este un link unde puteti sa lamuriti problema metering la aparate digitale


dan

Autor:  vimp [ Mie Mar 19, 2008 11:38 am ]
Subiectul mesajului:  filtre

poate n-ar fi rau de amintit aici si ceva despre filtre si importanta lor in anumite cazuri, cand si cum se folosesc.

Autor:  danmitrut [ Sâm Mar 22, 2008 3:25 pm ]
Subiectul mesajului: 

da, o sa pomenesc, dar am cateva zile ocupate, dupa care ma ocup de topic

dn

Autor:  danmitrut [ Joi Apr 03, 2008 10:22 am ]
Subiectul mesajului: 

gata, am revenit.

asa cum spunea si wimp o sa introduc cateva notiuni despre filtrele necesare fotografiei atmosferice. o sa vorbim despre polarizarea luminii, si filtrele poarizoare, despre filtrele uv, si chiar despre gradualele neutral.

revin cu detalii cand ajung acasa.

dan

Autor:  mary [ Joi Apr 03, 2008 8:43 pm ]
Subiectul mesajului: 

Te astept cu interes. Tu folosesti filtre si daca da, de care?

Autor:  ema-ema [ Vin Apr 04, 2008 5:56 pm ]
Subiectul mesajului:  mesaj

Mariana, am inteles ca te ocupi de fotografie. Vroiam sa stiu daca folosesti cumva aparat foto digital Canon PowerShot cu zoom optic de 10 si 5 electronic si 8 Mpx ? Toti imi spun ca acesta e aparatul potrivit pentru mine ca sa fac fotografii bune la nori si fenomene atmosferice. Daca ai poze cu nori facute cu aparat Canon de acest tip, as dori sa mi le trimiti prin email sau messenger, daca o sa poti cumva.
Multumesc mult ! :P

Autor:  danmitrut [ Vin Apr 04, 2008 6:27 pm ]
Subiectul mesajului: 

am aici extrase dintr-un articol al lui Stefan Ragalie de pe fotomagazin, legat de filtrele de polarizare.

"Ce este un filtru de polarizare?

Filtrul de polarizare ocupa un loc special in arsenalul de filtre optice si lentile aditionale ale fotografului, loc special justificat de efectul sau. Daca filtrele colorate blocheaza predominant lumina cu o anumita lungime de unda, filtrul de polarizare opreste radiatia luminoasa cu orice lungime de unda, dar care oscileaza intr-un anumit plan, si o lasa sa treaca pe cea ce oscileaza in planul perpendicular. Filtrul de polarizare este format dintr-un strat de polimeri cu molecula lunga, orientate paralel, intr-o singura directie, prin procese speciale de fabricatie. Diametrul paralel cu fibrele de polimeri poarta numele de axa de pasaj, intrucat lumina incidenta care oscileaza in acest plan trece nestingherita. Diametrul perpendicular pe precedentul se numeste axa de blocaj, intrucat lumina care oscileaza in planul perpendicular axei de pasaj este oprita (aproape) in totalitate.

Filtrul este compus dintr-o piesa optica si o montura. Piesa optica este realizata din materialul special, cu proprietati de filtru de polarizare (mase plastice speciale microcristaline denumite "polaroid"). Montura este formata din doua inele: unul fix, prevazut cu filet sau baioneta, pentru montat de obiectiv ("mos"), si al doilea, randalinat, in care este montat filtrul si care se poate roti liber in precedentul, in vederea obtinerii efectului maxim al filtrului.

Ce face un filtru de polarizare?

Lumina naturala, ca de altfel si orice sursa de lumina artificiala are proprietati atat de unda cat si de particule (fotoni). Caracteristica de unda este data de oscilatii perpendiculare pe directia de propagare (vector de oscilatie), in toate planurile : stanga-dreapta, sus-jos si in toate pozitiile intermediare, asfel incat, pe sectiune, vectorii de oscilatie ocupa toate diametrele posibile ale unui cerc. Spre deosebire de lumina emisa direct de o sursa, lumina polarizata se caracterizeaza prin oscilatia undelor luminoase intr-un singur plan. Lumina nepolarizata s-ar putea asemui cu un cilindru, pe cand cea polarizata cu o lama.

Cat de des ne intalnim cu lumina polarizata?

Lumina naturala (soare, luna) sau artificiala care soseste direct de la sursa, nu este polarizata. In schimb, lumina reflectata este mai mult sau mai putin polarizata si, deoarece de cele mai multe ori avem de a face cu lumina reflectata, suntem scaldati intr-o baie de lumina polarizata! Traversarea dintr-un mediu transparent intr-altul, cu un alt indice de refractie, determina aparitia luminii polarizate, adica aparitia unor planuri preferentiale de orientare a vectorului de oscilatie a luminii. Polarizarea prin traversarea unor medii transparente, numita polarizare de refractie, a fost studiata de Brewster care a elaborat formula de calcul pentru maximum de polarizare.

In aumite imprejurari pot emite lumina polarizata: cerul senin (intr-o portiune bine determinata - prin refractia luminii la trecerea prin diferitele straturi atmosferice), suprafetele cu apa, sticla, masele plastice, diverse suprafete acoperite cu lacuri si vopsele, etc."

personal folosesc filtre de polarizare circulara Hoya pentru fotografiile atmosferice atunci cand situatia se impune. dar in majoritatea cazurilor de fotografiere cu soarele la 90 grade sau uneori usor mai mult, folosesc filtrul de polarizare pentru a obtine detaliu la nori si contastul accentuat al cerului cu norul.

dan

Fişiere ataşate:
polarizare.jpg
polarizare.jpg [ 14.96 KiB | Vizualizat de 3351 ori ]

Autor:  danmitrut [ Vin Apr 04, 2008 11:02 pm ]
Subiectul mesajului: 

cum folosesc eu filtrul de polarizare

l-am folosit si pe compacte, unde trebuie sa lucrezi din mana.
filtrul de polarizare are o parte mobila, de care trebuie sa rotesti pana obtii efectul maxim vizual de contrast.

efectul e vizibil si atunci cand tii filtrul in fata ochilor si il rotesti. contrastul amxim apare cand soarele e in jur la 90 grade fata de directia de fotografiere

mai jos doua exemple la ce poate face filtrul de polarizare la nori.

dan

Fişiere ataşate:
Comentariu fişier: cu filtru de polarizare circulara
cu-filtru.jpg
cu-filtru.jpg [ 63.97 KiB | Vizualizat de 3343 ori ]
Comentariu fişier: fara filtru
fara-polarizare.jpg
fara-polarizare.jpg [ 59.5 KiB | Vizualizat de 3342 ori ]

Autor:  danmitrut [ Vin Apr 04, 2008 11:04 pm ]
Subiectul mesajului: 

diferenta e mare. si fotografia atmosferica fara filtru de polarizare nu va va aduce niciodata satisfactiile mult visate, in acest caz concret al fotografierii detaliilor noroase.

dan

Autor:  vimp [ Vin Apr 04, 2008 11:15 pm ]
Subiectul mesajului: 

Din pacate filtrul de polarizare te salveaza doar in anumite situatii, cele expuse de tine. Ce te faci cand soarele este aproape de directia in care faci cadrul? Sau in directia opusa? :)
Si inca una : care e avantajul filtrului, in cazul expus, fata de post-procesare? tot :)

Autor:  danmitrut [ Vin Apr 04, 2008 11:26 pm ]
Subiectul mesajului: 

daca ai soarele aproape, de obicei iei imagine daca fotografiezi coroana, hallo, sau nori irizati. altfel e inutil sa vrei sa iei o expunere cu soarele aproape de obiectiv.

a doua intrebare cu procesarea nu am inteles-o. dar filtrul te salveaza de o photoshopare severa a imaginii.

da asta stii si tu la fel de bine :D

dan

Autor:  vimp [ Vin Apr 04, 2008 11:31 pm ]
Subiectul mesajului: 

ar fi un exercitiu interesant pentru unii, sa ia a doua imagine si sa incerce din contrast, luminozitate si gamma sa aduca cerul sa arate ca in prima. chiar daca se ajung cumva la rezultate apropiate din acest pdv, acoperisul va avea un aspect de "burn", ca sa ma exprim asa. Poate gresesc?!

Pagina 1 din 29 Ora este UTC + 2 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/