Este ceea ce eu tot spun de vreo cativa ani. Daca nu e cu suparare, si daca cineva are rabdare sa arunce o privire, postez mai jos cateva doar, dintre discutiile si statisticile facute de mine pt a demonstra aceasta incalzire prin inglobare. Sunt mai multe de atat, insa si asa mi se pare ca e cam mult
. Discutiile sunt din 2012, 2013, 2014 si 2015.
"O mica rectificare, la aeroport media a fost de 11.6 nu de 11.8.Deci cu 0.7 grade sub statia anm si langa Dumbraveni, asa cum e si normal de altfel.De la inceputul anului, statia are o medie pe cele 4 luni de 4.0 grade, iar aeroportul de 3.5 grade.O diferenta de 0.5 grade.Enorm.Urias.Cum vreti sa-i spunem.Pacat ca nu se pot face astfel de comparatii si in alte zone, insa cel putin aici la Tg-Mures cam asta e "incalzirea".Si inca un lucru extrem de interesant care denota perfect influenta orasului asupra statiei.Nu cred ca multi au facut astfel de calcule.Iata care e diferenta intre statie si aeroport la media celor 4 ore de observatii climatice, 20:30, 2:30, 8:30 si 14:30.Diferente:
20:30 -2.2 aeroport fata de statie
2:30 -1.1 aeroport fata de statie
8:30 -0.1 aeroport fata de statie
14:30 +0.2 aeroport fata de statie
Concluziile le poate trage oricine.
Eu am o teorie in privinta aceasta, care la Tg-Mures e cat se poate de valabila.Incepand cu luna aprilie avem deja ziua destul de lunga si cantitatea de lumina si caldura tot mai mare.Asfaltul, cladirile si orice constructie inmagazineaza caldura si o cedeaza greu.Ultima ora de observatii a zilei este 20:30, cand inca avem ziua si soare in mai-iunie-iulie, iar in aprilie si august avem putin timp de la apusul soarelui, astfel ca acele cladiri inca sunt calde si cedeaza caldura, iar aerul din jur nu are o scadere precum cea din camp deschis.Am facut o demonstratie foarte simpla intre aeroport si statia anm.Orele 8:30 si 14:30 sunt identice sau ora 14:30 are chiar o medie mai mare la aeroport, in timp ce diferentele majore sunt la orele 20:30 si 2:30.Dimineata si ziua temperatura se uniformizeaza, ba chiar campul se incalzeste mai puternic decat betonul care dureaza pana se incalzeste.Dupa cum am demonstrat si in luna mai la ora 20:30 era o diferenta de aproximativ 2-2.5 grade in minus la aeroport, iar la ora 2:30 de 1-1.5 grade.La media unei zile asta inseamna aproximativ 1-1.5 grade in minus.E normal ca nu in fiecare zi se intampla asta, ci doar in cele senine.De aici rezulta intr-o luna, in functie de numarul de zile senine o abatere in minus intre 0.5 si 1.0 grade la aeroport fata de statia dintre betoane.Daca adunam aceste luni la un an avem o abatere de 0.3-0.5 grade.Astfel la decada 2001-2010 cu o medie de 9.6 grade daca ii mai scadem 0.5 grade ajungem la o medie de 9.1 grade.Adica la o medie care a mai fost intalnita de exemplu in decada 1941-1950, cea mai calda decada a secolului trecut, doar aceasta 2001-2010 a fost mai calda si cu cat, cu 0.5 grade.Am demonstrat cat de usor poate aparea o astfel de abatere la o statie care a devenit inglobata in betoane si care inainte se afla in camp deschis, fara nimic in jurul ei.Primavara si toamna astfel de diferente nu apar pt ca temperatura aerului e aproximativ egala cu cea a betoanelor astfel ca acestea nu pot influenta temperatura medie, iar ziua fiind scazuta, pana la 19:30 temperatura are timp suficient sa se uniformizeze si n-o mai face de la 50 de grade temperatura betonului vara ci de la probabil 15-20 de grade.La fel putem vorbi si de luna ianuarie, luna cu cele mai mari geruri.In camp aerul reuseste sa se supraraceasca fara sa fie afectat de nimic si am vazut asta chiar si aici in jurul orasului cand am prins -27 de grade, iar la statie erau -21.Betonul mentine un aer mai uniform in jurul lui si nu lasa sa se formeze acele supraraci ale zapezii din camp deschis.De aceea de exemplu in ultimii 10 ani la Dumbraveni am avut si -30 de grade, iar la Mures doar -23, in timp in 1985 la Dumbraveni erau -32 parca si la Mures -31.Nu stiu daca sunt cele mai bune explicatii, poate mai sunt si greseli, insa asta este ceea ce cred eu ca se intampla aici pe plan local la statia Tg-Mures.Inca o data, nu neg ca suntem intr-o perioada de incalzire, dar suntem intr-o perioada cel putin asemanatoare cu cea anilor 1931-1955, diferenta in plus de acum e data cred eu strict de afectarea amplasamentului statiei.Dupa ce am studiat ani de zile mediile pt mai bine de 100 de ani pot face urmatoarele precizari:
Am avut intre 1880 si 1900 o perioada calda, intre 1900 si 1925 una mai rece.Intre 1931-1955 alta calda, intre 1941-1952 fiind cea mai calda din secolul trecut.Apoi intre 1961-1985 alta rece, perioada 1961-1972 fiind cea mai rece alaturi de 1902-1914.Apoi intre 1995 si 2013 deocamdata alta perioada calda.Nu vad nicio diferenta intre aceste perioade.E normal ca una sa fie mai rece decat cealalta si alta sa fie mai calda decat cealalta.Nu pot fi egale intre ele.Diferenta insa de acum, mai ales din ultimii 10-11 ani e nejustificat de mare si ciudata.Adica s-au incalzit puternic doar 3 luni, inca 2 s-au incalzit moderat, iar altele sunt la fel sau chiar mai reci.Am cautat si tot am cautat pana am reusit sa-mi fac niste explicatii pt aceste anomalii.E loc si de mai mult.Chiar rog cat mai multa lume interesata sa vina si cu alte idei, cu exemplele altor statii, cu cifre de la alte statii, cu orice.Si inca ceva.La precipitatii avem aceleasi succesiuni ploioase-secetoase, fara insa nicio anormalitate in ultimii 10-11 ani.Si asta mi-a pus multe semne de intrebare si trebuie tinut cont neaparat si de acest aspect.
Sunt partial de acord.Din 1985 n-am mai avut o iarna atat de aspra, insa ger si luni foarte reci am mai avut.E drept ca se facea referire la luna ianuarie, insa chiar daca generalizat n-a mai fost, in anumite zone ale tarii sunt exemple care se pot da.O sa dau eu cateva cifre si incep cu ani mai apropiati de noi.
decembrie 1998: una dintre cele mai reci luni decembrie inregistrate vreodata la noi.De fapt de aici a inceput o succesiune de luni decembrie extreme, 1998, 2001 si 2002.S-a inregistrat recordul lunii de -34.5 la Intorsura Buzaului si in multe zone ale tarii temperaturile au coborat mai multe nopti consecutive sub -20.
ianuarie 2000: cel mai rece ianuarie dupa 1985.Medii de -7/-8 grade in centrul tarii si sub -10 in depresiuni.Minime de -33/-34 in depresiuni.
decembrie 2001: cel mai rece decembrie din isotria moderna a statiei din Tg-Mures.Medie de -7.5 grade, cu 6 grade sub cea normala.O minima de -25 de grade la statie si nu mai putin de 7 nopti cu minima sub -20.
decembrie 2002: o medie mai ridicata decat in 2001, insa nu cu mult.Minimele au fost din nou foarte scazute, multe statii si-au inregistrat un nou record de minima pt luna decembrie.La Intorsura Buzaului au fost -34.0, la Ploiesti nou record cu -27.3, la Bucuresti nou record cu -25.6, la Sibiu -26.5 grade, la Mures -23.5 etc.
februarie 2003: a incheiat cea mai rece iarna dupa 1984-1985.Media lunii la Mures a fost de -7.0, locul 8 in istorie.In depresiuni avem din nou medii sub -10 grade.
februarie 2005: cel mai intens val de frig al noului secol.O minima record dupa ultimele actualizari anm pt luna februarie la Intorsura Buzaului de -35.8 grade.Alte minime in tara: -26.5 la Rosiori de Vede, -23 la Bucuresti, -24 la Tg-Mures, -26.4 la Sibiu, -30 la Dumbraveni(unde in 1985 au fost tot -30 la fel ca la Tg-Mures, ca vorbeam de influenta urbanizarii), -28 la Bechet, -32 la Brasov, -33 la Sf.Gheorghe etc.
martie 2005: din nou minime record la foarte multe statii din tara.Din pacate la Mures n-am avut zapada astfel minime a fost doar de -17.Statiile care si-au stabilit nou record de frig al lunii sunt urmatoarele: Sibiu -24.7, Deva -22.3, Dumbraveni -25.2, Bucuresti -19.9, Brasov -27.5 si Intorsura Buzaului cu -31.0, foarte aproape de recordul lunii de -31.4.La Balea Lac au fost -32.2, minima absolut pe tara inregistrata vreodata in luna martie.
ianuarie 2006: o luna cu medii de -6/-7 grade in centrul tarii, -8 in nordul Moldovei si -10 in depresiuni.Minime de -25 la Mures si Sibiu si -33.3 la Miercurea-Ciuc
ianuarie 2008: aici e de amintit doar atat: 107cm Zimnicea
ianuarie 2010: medii de -8/-9 grade in nordul Moldovei, desi in restul tarii abaterile au fost pozitive
februarie 2012: deja aici stim toti ce s-a intamplat.134cm la Balta(MH).4 viscole care au acoperit sud-estul tarii si unele statii meteo si-au inregistrat recordul absolut al inaltimii stratului de zapada, printre care Focsani 85cm, Bacau si Tg-Jiu cu 70cm.Alte statii stim ca au avut printre cel mai mare strat de zapada din istorie, 72cm la Bucuresti, 69cm la Craiova, 33cm la Tg-Mures etc.Stim si gerul ce-a urmat cu cea mai mica temperatura ex-depresiuni dupa 1985: -31.5 la Stanca Stefanesti.Au mai fost si altele: -28 la Bailesti, -26 la Alexandria, -27 la Iasi, -29 la Negresti si Botosani, -28 la Jimbolia, -27 la Satu Mare, in Ardeal nebulozitatea n-a lasat minimele sa coboare prea mult.Doar Dumbraveniul a reusit sa ajunga la -25 din afara depresiunilor.
decembrie 2012: La Tg-Mures a adus o inaltime record absolut al stratului de zapada pt aceasta luna, 29cm.Nu stiu daca e ceva singular sau si alte statii au inregistrat asa ceva, cert este faptul ca si aceasta luna a adus zapezi foarte mari, 38cm la Lugoj, 46cm la Joseni, 44cm la Suceava si Bacau, 58cm la Darabani, 65cm la Cotnari etc.
Ceea ce intr-adevar n-am avut cel putin aici la Mures ar fi o medie de -10 grade a vreunei luni ianuarie sau februarie si o minima sub -25.La minima sub -25 sunt insa rezervat pt ca se inregistra dar nu mai pomenesc cauzele pt ca se cunosc deja.Asteptam acum un val serios de frig cu noul amplasament sa vedem.Tot din arhiva statiei de la Tg-Mures mai pot spune ceva.Intre 1900 si 1940 n-am avut nicio luna ianuarie cu media de -10 sau sub.A fost insa o luna februarie cu -10.9 in 1932.Atat, timp de 40 de ani.Apoi intre 1940 si 1985, timp de 45 de ani am avut 8 luni cu media de -10 sau sub.Din 1985 sunt 28 de ani de cand avem iar pauza.
Si pt ca avem deja 7 luni cu statia in noul loc, am facut cateva comparatii preliminare.Iata cateva rezultate:
Ianuarie-Aprilie 2013 aeroport media: 3.5 grade
Ianuarie-Aprilie 2013 statia anm media: 4.0 grade.Diferenta +0.5 grade
De la 1 mai s-a schimbat amplasamentul.
Mai-Noiembrie 2013 aeroport media: 15.3 grade
Mai-Noiembrie 2013 statia anm media: 15.5 grade.Diferenta +0.2 grade
Septembrie-Noiembrie 2012 aeroport media: 10.6 grade
Septembrie-Noiembrie 2012 statia anm media: 11.4 grade.Diferenta +0.8 grade
Septembrie-Noiembrie 2013 aeroport media: 9.9
Septembrie-Noiembrie 2013 statia anm media: 10.0 grade.Diferenta +0.1 grade
Concluziile n-are rost sa le mai comentez.Cifrele spun totul.Si statia n-a fost scoasa complet din oras, inca influenta lui se simte cu toate ca intr-o mult mai mica masura, dar tot n-avem conditiile pre anii 2000.
Mai jos avem diferentele la cele 4 ore de observatii dintre aeroport si statia anm pt luna noiembrie 2012.
20:30 -2.2 aeroport fata de statie
2:30 -1.1 aeroport fata de statie
8:30 -0.1 aeroport fata de statie
14:30 +0.2 aeroport fata de statie
Aici am facut fix aceeasi comparatie doar ca pt noiembrie 2013.
20:30 -0.4 aeroport fata de statie
2:30 -0.1 aeroport fata de statie
8:30 -0.1 la aeroport fata de statie
14:30 -0.1 la aeroport fata de statie
Si de aici se vede clar unde era diferenta si care era cauza.
Se implinesc peste 2 saptamani, in 25 mai un an cu statia in noul amplasament, astfel ca se pot trage unele concluzii sumare despre evolutia temperaturii pt fiecare luna si anotimp.
Ianuarie-mai 2013: diferenta +0.6
Ianuarie-mai 2014: diferenta +0.3
iunie-decembrie 2012: diferenta +0.7
iunie-decembrie 2013: diferenta +0.1
Per total:
iunie 2012-mai 2013: diferenta +0.7 grade
iunie 2013-mai 2014: diferenta +0.2 grade
Diferentele sunt create tot la ora 20:30 insa doar in perioada in care soarele apune inainte cu 30-60 de minute de aceasta ora, timp in care la aeroport fiind complet in afara orasului se raceste mai rapid.Cand apusul se petrece cu mai mult de o ora inainte de 20:30 sau dupa aceasta ora diferentele dispar.Acelasi lucru se intampla si la Alba-Sebes.Diferenta cea mai mare apare la ora 20:30.Doar ultimul exemplu, cel mai recent din luna aprilie, cele 4 valori de la orele 2:30, 8:30, 14:30 si 20:30.Daca se uita cineva tot pe aceste pagini am dat diferentele de la principalele ore si intre aeroport si statia anm Tg-Mures, inainte si dupa schimbare.Le repun totusi din nou:
Alba Iulia: 9.2; 8.6; 16.6; 13.9
Sebes: 8.6; 8.8; 15.8; 12.8
iunie-decembrie 2012
20:30 -1.8 aeroport fata de statie
2:30 -0.9 aeroport fata de statie
8:30 -0.3 aeroport fata de statie
14:30 +0.1 aeroport fata de statie
iunie-decembrie 2013
20:30 -0.4 aeroport fata de statie
2:30 -0.1 aeroport fata de statie
8:30 -0.1 la aeroport fata de statie
14:30 +0.2 la aeroport fata de statie
Apoi, ceea ce am adus in urma cu cateva saptamani in discutie, umbririle naturale sau artificale ale statiilor, dimineata sau seara.Se vad foarte clar cazurile si la unele si cauzele.In lunile de vara-iarna aceste lucruri nu conteaza, pt ca apusul si rasaritul are loc cu mai multe de o ora inainte sau dupa orele de observatie, insa in lunile de tranzitie, cand apusul sau rasaritul are loc in jurul orelor de observatii sau cu putin timp inainte sau dupa, aceste umbriri joaca un rol foarte important in mersul temperaturii.Statiile situatie in camp, fara obstacole naturale, dealuri mai inalte in apropiere sau cladiri, deja la ora 8:30 trebuie sa aiba o medie cu aproximativ 1 grad sau chiar peste cea de la ora 3 dimineata.Insa nu peste tot e la fel.Si iata cateva exemple din luna aprilie.Voi posta diferentele doar:
Tg-Mures:+0.8
Dej: +0.8
Bistrita: +1.4
Sibiu: +1.4
Sebes: +0.4
Cluj Napoca: +0.2
Alba Iulia: -0.6
Petrosani: -1.1
Tg-Lapus: -0.5
Se observa clar de aici ca la unele statii situatia nu e in regula.La Alba diferenta fata de Sebes este de 1 grad in minus, iar concluzia este ca statia e umbrita de cladirile din jur.La Petrosani sau Tg-Lapus umbrirea e din cauze naturale, dealuri sau munti la est.La Cluj, nu stiu, cladiri, arbori, deal, ceva tot exista care blocheaza cresterea in prima ora de la rasarit, pt ca de exemplu la primele 10 zile din mai diferenta a crescut si aici la +1.4 grade, insa si observatia are loc deja la 2 ore de la rasarit.Ceva blocheaza cresterea in prima ora, iar la unele chiar continua scaderea probabil pt ca soarele nici nu apare pana la acea ora.Acelasi lucru e valabil si la apus.Aici e mai greu insa de observat diferenta pt ca nu avem la fiecare statie observatiile din ora in ora, insa un caz cert e la Sibiu, unde daca dimineata soarele rasare direct pe statie si asta se vede in mersul temperaturii, seara apune mai devreme obstructionat probabil de Meridionalii de la sud-vest, iar temperatura are o scadere uneori si de 5-6 grade intr-o ora, de la 19:30 la 20:30.La Mures de exemplu sau la Sebes, unde soarele bate pe statie pana la apus in jurul orei 20:20 scaderea e de doar 1-2 grade fata de ora 19:30, insa la ora 21:30 deja temperaturile sunt identice intre Mures si Sibiu de exemplu.Si am urmarit asta nu de 2-3 ori sau de 20-30 de ori, ci de sute de ori.Sunt foarte multe de spus si de studiat in acest sens, insa cert este din nou ca incalzirea globala e o poveste.Conditiile de masurare a temperaturii s-au schimbat radical la marea majoritate a statiilor in ultimii 15-20 de ani.Amplasamentul este dupa parerea mea principala cauza a cresterii temperaturii medii.
Am facut o actualizare a mediilor pt noua raportare, 1981-2010 si am adaugat si viitoarea raportare 1991-2014 deocamdata.Am pus si diferentele dintre perioada 1961-1990 si 1991-2014, adica de la un ciclu la celelalt.Ar mai fi 5 ani si jumatate din acesta.Concluziile din punctul meu de vedere sunt cat se poate de clare si nu vad nicio legatura intre incalzirea globala si cresterea temperaturii medii de la Tg-Mures.I-as fi recunoscator lui doodoo daca ar veni cu ceva cat de cat asemanator, insa pt Cluj si doar incepand cu anul 1967, ca sa aiba totusi o legatura cu ce avem acum."
Voi reveni azi sau maine si cu niste grafice elocvente.